Jsou jedničky důležité?

Je nutné mít samé jedničky? Jsou jedničky důležité?

Blíží se čas vysvědčení. Zkoušeli jste se někdy zamyslet nad těmito otázkami:

Byly pro vás známky důležité? Používáte věci a znalosti, které jste se naučily ve škole? Chtěli jste jedničky?

Neučím v klasické škole, proto si mohu dovolit učit studenty to, co si přejí a to, co opravdu potřebují. A je to velmi často jiným systém, než na který jste zvyklí ze školy.  Jsem za to ráda a jedničky rozdávám spíš jen z legrace :). Nejsou důležité.

Učím většinou dospělé studenty, mám individuální hodiny.  Mí studenti jsou inspirující lidičky všeho věku i profesí. Vystudovali školu, pracují, jsou šikovní, umí tolik věcí. A přesto si spousta z nich odnesla ze školy bloky 

–         že nic neumí

–         že se nic nenaučí

–         že jsou k ničemu

–         že nemají talent, hlavu, vlohy  na jazyky, matematiku, tělocvik, výtvarnou výchovu, český jazyk ….

Někdy si myslím, že toto jsou předměty, které se ve škole učí.

Touha poznávat, radost z učení, radost z tvoření, kamarádství, spolupráce, to jsou hodnoty, které bychom měli děti ve škole naučit. Najít si a použít důležité informace, občas zapojit zdravý selský rozum a logiku :)  

Aby z dětí nevyrostli dospělí, kteří nic nového nevyzkouší, protože by mohli udělat chybu nebo protože nedostanou jedničku.

Bohužel se stále setkávám se studenty, kteří vzpomínají na trojku z tělocviku, z výtvarné výchovy, které jim zkazily vyznamenání.

Každý jsme jedinečný, unikátní a v něčem dobrý, prostě skvělý. Ať si ostatní říkají, co chtějí.  :) A to je super.  Můžu si vybrat, co se chci učit a pokud se zaměřím na to, co opravdu chci, co mi jde, co mě baví, i přes překážky, které nám život, ostatní kolem nás nastaví, půjdeme dál a budeme se zlepšovat. Ne kvůli tomu, že chci dobré známky, ale protože prostě chci.

Nevěřím tomu, že jsou známky a jedničky důležité, protože kdybych tomu měla věřit, nekreslila bych, nesportovala, nepsala tyto stránky ani neučila jazyky. Naučila jsem se, že nevěřím tomu, co o mně říkají ostatní, ale dělám to co mne baví a naplňuje.

Líbí se mi a inspiruje mne povídka  

ŠKOLA ZVÍŘAT

Na internetu v anglické verzi jej najdete zde

Pro ty, kteří neumí dobře anglicky, přikládám volný překlad:

Kdysi dávno se zvířátka rozhodla založit si školu. Bylo nutné vytvořit si učební plán, který by vyhovoval všem, proto si zvolila čtyři předměty:

  • Běh
  • Šplhání
  • Létání
  • Plavání

 

Všechna zvířata musela samozřejmě studovat všechny předměty.

 

Kachna byla velmi dobrá v plavání. Vlastně byla lepší než učitel. Ale byla pouze průměrná v běhání a létání.  Byla beznadějná ve šplhu. A tak ji přinutili skončit s plaváním, aby mohla cvičit šplh. Po chvíli byla kachna pouze průměrná v plavání, ale být průměrný je ještě přijatelné, alespoň ve škole. Nikdo si s tím nedělal starosti, kromě kachny.

 

Orel byl považován za „potížistu“. Při hodinách šplhu všechny porazil při šplhu do vrcholku stromů, ale měl svůj vlastní způsob jak se tam dostat, který byl proti pravidlům. Musel zůstávat po škole a psát    “Podvádění je špatné“ 500krát.

Medvěd propadl, protože řekli, že je líný. Jeho nejlepším časem bylo léto, ale tehdy škola nebyla otevřena.

Zebra chodila hodně za školu, protože si poníci dělali legraci z jejích pruhů. Z toho byla velmi smutná.

Klokan vyrazil na špici závodu, ale ztratil odvahu, když mu řekli, že má běhat po všech čtyřech, jako to dělají jeho spolužáci.

Ryba odešla ze školy, protože se nudila. Pro ni byly všechny čtyři předměty stejné. Ale nikdo to nepochopil, protože nikdo rybu nikdy neviděl.

Veverka dostala jedničku ze šplhání, ale její učitel létání ji nutil létat ze země a ne z vršku stromů. Její nohy ji po procvičování vzletů začaly tak bolet, že začala dostávat trojky ze šplhu a čtyřky z běhu.

Včela byla největším problémem a tak ji učitelé poslali k doktorovi sově na otestování.

Doktor sova řekl: Křídla jsou příliš malá na létání a jsou na špatném místě.“  Včela nikdy neviděla zprávu od doktora, a proto prostě normálně létala dál.                                            

…..

Poznali jste se v některém ze znázorněných zvířátek :)?

Pokud se chcete trochu prakticky procvičit angličtinu, stáhněte si pracovní list s tímto příběhem zde a procvičte si minulý čas prostý.

 

Proč toto píši? Abych vás inspirovala. Jestli se OPRAVDU chcete naučit jazyk, zapomeňte na to, jestli vám někdo říkal, že nemáte na jazyky talent, že nic neumíte, neztrácejte čas pochybnostmi o sobě.

Řekněte si, proč se chcete učit a stanovte si cíl (ale reálný prosím :). Vždy se vám bude lépe učit, když budete vědět, proč se učíte. Důvodů proč se učit je mnoho. Můžete

  • si chtít jen potrénovat mozek
  • přečíst si o svých oblíbených tématech na internetu
  • cestovat
  • rozumět na dovolené
  • používat jazyk v práci
  • dopisovat si s přáteli
  • poslouchat cizojazyčnou hudbu a rozumět

….

Zamyslete se nad tím, jaký jste typ studenta? Jak se učíte nejlépe a nejraději? Je dobré se poznat. Potom víte, co vám nejvíce vyhovuje, co rádi děláte. Nemá cenu učit se (alespoň ze začátku) spoustu časů a gramatiku. Myslím si, že je lepší zaměřit se na komunikaci, praktické využití jazyka – pokud tedy vaším cílem není složit zkoušku z jazyka, nebo dobrá známka ve škole :).

Vyberte si z tipů, které jsem pro vás připravila v eBooku zdarma. 

Určete si jak a kdy se budete učit

Máte cíl, nyní si stanovte cestu a prostředek, jak k cíli doputovat. Rozdělte si učení na části a učte se pokud možno pravidelně.

Přestali jste z nějakého důvodu studovat, přerušili jste studium? Nezlobte se na sebe, ale ve chvíli, kdy to bude možné, ve studiu zase pokračujte dál.

A ještě 3 rady závěrem :). Jsem prostě učitelka a ráda radím :)

Nemrhejte zbytečně na své cestě k cíli silami na to, že se budete porovnávat s ostatními. Nemá to cenu. Porovnávejte se vždy jen sami se sebou. Všímejte si, jak se zlepšujete a užívejte si to. Energii využijte k tomu, co vás baví, ke své cestě k cíli. Ostatní ať jsou pro vás inspirací, ne důvodem k pochybám.

Chvalte se. Mám se svými dětmi skvělé přísloví, které rádi používáme. „Musím se pochválit, nikdo jiný to neudělá“. Nevšímejte si svých neúspěchů, ale naopak svých pokroků, úspěchů, byť by byly sebenepartnější.

Studium si užívejte.

Inspirací o ideální škole může být pro vás snímek Summer Hill. Vypráví o škole, kde bych se chtěla učit, kde se děti mohou učit, co chtějí. Vládne zde svoboda, opravdová demokracie. Můžete si také poslechnout besedu s bývalým studentem této školy a panem Duškem.

Já moc ráda učím prakticky, konverzací. Např. hraním dialogů. Gramatika je vždy jen podpůrný prostředek, i když potřeba je také.

 

Vyzkoušejte materiály zdarma, které jsem připravila pro své studenty. Naleznete je na odkaze zde.

 

Přeji vám, ať vás život a studium jazyků baví, ať najdete pro své studium jazyků tu správnou motivaci a inspiraci. Ať potkáváte ty správné učitele :) 

 

Jana Šandová
Lektorka jazyků. Miluji výuku a učení se jazyků. Ráda znalosti, které jsem jako učitel i student získala předávám ostatním, tak aby se i oni mohli efektivně učit. Můj příběh si přečtěte zde >> Autorka eBooků: 15+5 tipů jak se učit jazyky>> Myšlenkové mapy při výuce jazyků>> Angličtina nejen nacesty - více než 500 anglických frází nejen na cesty>>
Komentáře