Chcete se bez přemýšlení umět zeptat, co se včera stalo, nelovit nepravidelné sloveso marně v paměti? Vyzkoušejte těchto 5 tipů a naučte se minulý čas prostý v anglickém jazyce.
Gramatika není smyslem jazyka, ani vyplňování gramatických cvičení, ale úplně to bez ní taky nejde.
Vyzkoušejte tyto tipy.
Vytvořte si nebo si vytiskněte přehlednou tabulku s tvorbou minulého času prostého, nebo si stáhněte tabulku, kterou jsem vytvořila, odkaz je zde. Tuto tabulku si
Učte se minulý čas v této posloupnosti, podle tohoto mustru, který se mi osvědčil:
Tvorbu času se učte podle této posloupnosti
– kladná věta
– záporná věta
– otázka
– krátká odpověď na otázku – ano ne
Vytvořila jsem prezentaci, jak tvořit minulý čas prostý. Podívejte se na ní na youtube zde
nebo čtěte dál.
Je pouze podmět (osobní zájmeno I, you, he, …) + základní tvar slovesa s koncovkou ED, např.
Work – I worked
Watch – I watched
Play- I played
musíme se je naučit – je t druhý sloupeček v tabulce – Past Simple. Tabulku se základními nepravidelnými slovesy a doplňováním si stáhněte na tomto odkaze. Více o tom, jak se perfektně naučit tvary nepravidelných sloves v TIPU č. 4 – jazykové drilovací kartičky
Aby to nebylo tak jednoduché, přidávání koncovky –ED může znamenat určité změny ve psaní nebo výslovnosti
Decide – decided
Live – lived
Want – wanted
Decide – decided
a) Před tvrdým y je samohláska (a, e, i, o, u) – nic se nemění, přidávám pouze s
play – he played
b) Před tvrdým y je souhláska (h, ch, k, r, d, t, n, b, f, l, m, p, s, v, z, c, j, :)
Tvrdé y se změkčí a přidáme ed
y ⇒ ied
Cry – she cried
Study – she studied
A krátké jednoslabičné a následují za sebou samohláska (a,e,i,o,u) a souhláska (h, ch, k, r, d, t, n, b, f, l, m, p, s, v, z :). Souhlásku zdvojíme a přidáme ED
Plan – planned
Stop – stopped
B víceslabičné, ale přízvuk je na poslední slabice, opět zde následuje samohláska a za ní souhláska
Travel – travelled
Cancel – cancelled
Zápor u minulého času prostého se tvoří v angličtině pomocí pomocného slovesa didn´t a základního tvaru slovesa, samozřejmě spolu s podmětem.
I worked x I didn´t work
You played x you didn´t play
He went x he didn´t go
You gave – you didn´t give
POZOR!
Pravidlo na pravidlo jedné minulosti v záporu – minulost tvořím pomocí pomocného slovesa didn´t, potom následuje už jen základní tvar slovesa (infinitiv) u nepravidelných sloves je to první sloupeček
Otázka se tvoří pomocí pomocného slovesa DID a základního tvaru slovesa
You worked x Did you work? Where did you work?
You played x Did you play? What did you play?
He went x Did he go? Where did he go?
You gave – Did you give? What did you give?
Pravidlo na pravidlo jedné minulosti v otázce – minulost tvořím pomocí pomocného slovesa did, potom následuje už jen základní tvar slovesa (infinitiv) u nepravidelných sloves je to první sloupeček
V angličtině není zdvořilé odpovídat pouze ano, ne. Používají se tzv. krátké odpovědi – short answers – v odpovědi používám pomocné sloveso, které mi pomáhá tvořit otázku nebo zápor. Např.
Did you work in Prague? – Yes, I did. No, I didn´t. Není zdvořilé odpovídat pouze Yes. No.
Did you live in Prague? – Yes, I did. No, I didn´t.
Did he play tennis? – Yes, he did. No, he didn´t.
Minulý čas prostý se používá, pokud se něco stalo v minulosti, mohlo se to stát jednorázově, ale mohlo se to dít opakovaně.
Chtěl jsem si koupit nové auto. I wanted to buy a new car.
Když jsem byl malý, navštěvoval jsem prarodiče každý víkend. When I was small, I visited my grandparents every weekend.
Nyní už chápete, jak se minulý čas prostý v anglickém jazyce tvoří, ale to neznamená, že ho umíte. Musíte se ho naučit používat, zautomatizovat jeho použití. Musíte ho používat často. Já k nácviku časů i slovíček používám jazykové drilovací kartičky, se vzorovými větami. Myslím si, že věty jsou lepší, než pouhá slovíčka, spojení.
O kartičkách a jejich principu si přečtěte zde.
Kartičky pro minulý čas prostý, které jsem vytvořila jsou propracované tak, aby jste je využili při samostudiu i jako učitel na začátku hodiny jako warmup aktivitu
Kartička je oboustranná. Otočením kartičky si okamžitě zkontrolujete správnost vaší odpovědi.
Krtičky většinou obsahují celé věty. Myslím si, že je lepší učit se jazyk ve větách.
Tento princip je velmi jednoduchý ale zároveň velmi efektivní. Údajně ho při studiu využíval i Karel IV :).
Při pravidelném používání jen několik minut denně mám natrénovaný daný gramatický jev a
– drilové věty a daná gramatika se vám „zapíšou“ do dlouhodobé paměti
– budete potom automaticky a rychle tvořit vlastní věty
– zrychlíte svůj jazykový projev
– odstraníte naučené chyby
– máte skvělou a propracovanou přípravu do školy, na zkoušky, na testování
Je to podobné, jako když se učíte svůj rodný jazyk. Musíte ho používat a tím trénovat Jazykové drilovací kartičky pomáhají s tréninkem.
Používejte kartičky pravidelně, ideálně každý den, stačí pár minut. Vytáhněte několik kartiček a udělejte dané úkoly. Správnoste řešení si zkontrolujte otočením kartičky. Vše je připravené, máte okamžitou zpětnou vazbu. Kartičky noste s sebou. Neučte se jen doma. Využijte kartičky při jízdě vlakem, čekání ve frontě, … Podobně jako to dělá jedna ze studentek angličtiny, která napsala
Dobrý den,
od kamarádky jsem dostala typ na drilovací kartičky. Stáhla jsem si je a nosím je všude sebou, vždycky se najde čas si s nimi zadrilovat. Třeba nedávno jsem docela dlouho musela čekat u lékaře…….no a „drilovačky“ mě zachránily od stresu kvůli zákroku,který měl čekal. Nebo zrovna včera……potřebovala jsem jet do Prahy, vlak měl zpoždění a tak jsem vytáhla z kabelky kartičky a několikrát si je projela. Je prima,že v kabele nezaberou fůru místa a já mám dobrý pocit, že jsem tím čekáním mohla udělat něco pro sebe.
Drilovací kartičky vítám….pro mě jsou přínosem. Nepatřím ke studentům,kterým stačí něco přečíst a hned si vše pamatují….takže já driluju.
Moc Vám za kartičky děkuji, za mě dostávají jedničku!Ivana K
Na začátku nebo na konci výuky si vytáhněte několik kartiček. Krásně, rychle a efektivně si zopakujete tvorbu času
Jazykové drilovací kartičky využijete i jako učitel jazyků při nácviku, ústním nebo písemném zkoušení. Pro písemné zkoušení stačí okopírovat pouze jednu stranu kartiček. Takto popisuje svou zkušenost s kartičkami učitelka Jana
Dobrý den p.Šandová, V první řadě za mně a kolegyni máte 1*. dalo nám chvilku než jsme přišly na to, jak kartičky vytisknout a zalaminovat, aby byly obostranné. Když jsme si je totiž přeložily, tak laminatovačka mi je po stranách nespojila. Nakonec jsme na to přece jenom přišly a obostranným tiskem se nám to povedlo a tím pádem jsme měly dvě sady jedním tiskem. (občas nám sice okraje nesedí 100%,ale i s lehkou odchylkou to šlo) Po víkendovém stříhání jsme je poslaly mezi děti. A reakce jsou víc než potěšující. V 7. třídě a v 8. třídě jsme opakovaly jak přítomný tak minulý čas, děti velmi rychle pochopily princip používání a velmi oceňovaly to, že viděly správnou odpověď. U nepravidelných sloves využíváme kartičky i k popisu slovíček. (v 9.třídě). Kartičky jsou vždy po ruce, takže je využíváme jak na tzv. warm up aktivitu, tak na procvičování jednotlivých jevů. Ještě jedno děkujeme za skvělou pomůcku a přejeme hodně sil, motivace a inspirace k tvorbě dalších. S pozdravem, Jana Březinová ZŠ 1.máje, Hranice
Na přiložené prázdné kartičky si vytvořte své vlastní vzorové věty.
Kartičky vám nalijí tvorbu času do hlavy :), nezbaví vás ostychu mluvit, ale pomohou vám natrénovat si daný jev a mnohokrát ho nanečisto použít. V budoucnu pro Vás bude snazší vystoupit z konformní zóny, přestat se bát a používat jazyk aktivně, tím se budete dále zdokonalovat. Efekt sněhové koule. Získáte sebevědomí, rychlost, správnost při konverzaci a ústním projevu.
Tyto drilovací kartičky obsahují několik sad.
naučíte se tvořit minulý čas prostý u pravidelných sloves, nejprve kladnou větu se všemi spelovacími výjimkami, poté záporný tvar a otázky, jak zjišťovací, tak doplňovací. Následují krátké odpovědi na otázky. Učíte se nejen tvorbu jednotlivých slov, ale i použití v celých větách
získáte sadu, která obsahuje nepravidelná slovesa. Celkem je zde … sloves. Na jedné straně je základní tvar slovesa a na druhé straně je minulý čas slovesa.
získáte sadu, která obsahuje nepravidelná slovesa. Celkem je zde … sloves. Na jedné straně je základní tvar slovesa a na druhé straně je minulý čas slovesa a příčestí trpné
Je zde i prázdný pracovní list a tak si můžete kartičky dále rozšiřovat o další a další nepravidelná slovesa
Nepravidelná slovesa se naučíte používat ve větách, nejprve kladnou větu, poté zápornou a otázky, jak zjišťovací, tak doplňovací. Následují krátké odpovědi na otázky. Učíte se použití nepravidelných sloves v celých větách
Jedním ze skvělých způsobů, jak se něco naučit, je učit dál. Já to dělám tak, že se svými studenty vyměním. Ze studenta je učitel, ze mne žák. Student mne učí a vysvětluje jev podle schématu, který jsem výše popisovala – Kladná věta, záporná, otázka, krátká odpověď, použití času.
Nemáte koho byste učili? Nevadí. Hrajte si na učitele. Spusťte např. mou prezentaci na youtube. Vypněte zvuk a vysvětlujte tvorbu času.
Já vím
– že to je těžké
– že nás ve škole naučili bát se udělat chyby
– že se bojíte promluvit. Co kdybyste udělali chybu
Ale stejně, jazyk se nejlépe naučíte jeho používáním. Chcete tipy a rady, jak se rozmluvit, přečtěte si tento článek článku zde.
Trénujte si jazyk hraním dialogů. Mluvte, mluvte a zase mluvte, třeba i s chybami. Vzpomeňte si na malé děti. Ty také mluví nejprve v jednoduchých větách, občas s chybami, ale nepřestanou kvůli tomu mluvit a svůj rodný jazyk se naučí Naučili jste se česky vy? Naučíte se i anglicky. Vždyť angličtina je mnohem lehčí :). Opravdu.
Chcete se naučit minulý čas prostý pomocí drilovacích kartiček. Klikněte sem drilové jazykové kartičky pro minulý čas prostý v anglickém jazyce?
Podívejte se na video, kde naleznete pět jednoduchých tipů, jak se naučit aktvině používat anglická nepravidelná slovesa.