KDO JE JANA ŠANDOVÁ

Učení je pro mne neustálý, nikdy nekončící proces. Inspirují mne i mí studenti (oni mne např. upozornili na aplikace QuizletDuolingo nebo on-line kurz Angličtina bez biflování).

Proč učím jazyky?

Jazyky a jejich studium mám prostě ráda. Učila jsem se anglický, německý, francouzský, latinský, ruský a španělský jazyk. Ráda různé jazyky porovnávám. Myslím si, že i když nyní používám pouze prvé tři, důležité pro mne byly všechny.

Měla jsem štěstí
a mohla vyzkoušet různé způsoby učení.

Zároveň jsem měla i velké štěstí na báječné učitele, kteří mne posunuli dál a inspirovali. Dnes se i já snažím být stejně inspirativní pro mé studenty.

Mí učitelé

Nejdůležitějšími učiteli byli můj učitel němčiny a angličtiny. K oběma jsem chodila na soukromé hodiny.

Můj prvního skvělý učitel byl učitel němčiny. Na soukromé hodiny němčiny jsem chodila jako malá holka. Můj učitel byl velmi starý, mluvil plynně několika jazyky a jeho učebna byla jako někde na zámku, starožitný nábytek, plno starých knih. Já knihy miluji už od svého dětství. Měla jsem ráda naše soukromé hodiny.

Některé metody, které při výuce používal tento učitel, používám i nyní.

  • Líbil se mi jeho systém výuky,
  • pravidelné opakování,
  • řád,
  • rámec do kterého se postupně vkládají znalosti, dovednosti.

Myslím si, že obzvláště při výuce německého jazyka (ale stejně tak i ostatních jazyků) je systém potřebný.

Můj pobyt v Německu

Němčinu jsem „naostro“ v praxi mohla použít při svém pobytu v Německu. Ráda vzpomínám na to, jak jsem ve svých dvaceti letech přicestovala do Německa pracovat jako au-pair.

Chtěla jsem začít mluvit, ale učení se jazyka a jeho každodenní používání jsou dvě různé věci. Bylo to pro mě ze začátku těžké; přemýšlet, používat jazyk, používat správně pády, koncovky a jiný než přítomný čas. To vše najednou je těžké. V porovnání s němčinou je anglický jazyk vlastně jednoduchý, že :)?

Ale díky 18měsíčnímu pobytu v Německu, kurzům a přípravě na zkoušku jsem se v němčině zdokonalila. Vypilovala jsem si ji a díky dobré znalosti němčiny získala i svou první práci v Čechách.

Jak jsem již řekla, jazyky a jejich studium mám ráda. Abych trénovala své šedé buňky mozkové, i v Německu jsem navštěvovala kromě kurzů německého jazyka i kurzy angličtiny.

Z angličtiny jsem maturovala a myslím, že jsem ji ovládala celkem dobře, ale přehazovat mezi cizími jazyky bylo pro mě obtížné.

Zpočátku jsem netušila, kterým jazykem to naše lektorka - rodilá mluvčí – vlastně mluví :), ale zvykla jsem si a tato průprava mi pomáhá dodnes, kdy učím jazyky a mohu přecházet z jednoho do druhého. Myslím, že podobné to mají i děti, které vyrůstají v dvojjazyčných rodinách.

Návrat do Čech 

Po mém návratu z Německa jsem se chvíli hledala. Nejprve jsem pracovala v německé advokátní kanceláři. Český jazyk se zde používal minimálně, vše bylo v němčině. Byla to pro mne opět skvělá škola a mnohé jsem se naučila.

Učila jsem se aktivním používáním jazyka.

Angličtinu jsem tenkrát dost opomíjela. Po necelém roce jsem si našla práci ve firmě, která překládala české zákony do angličtiny.

Vzpomínám, jak jsem šla na pohovor, aniž bych se předem připravila a po roční pauze si oprášila anglický jazyk. Nebyla jsme téměř schopná reagovat, vyjádřit se v angličtině. Znalosti, které se nepoužívají, se ztrácí. To si nyní již pamatuji.

Práci jsem nakonec získala a měla možnost setkat se se svým druhým báječným Učitelem. Ken byl rodilý mluvčí z Anglie, povoláním učitel. Tradovalo se o něm, že dokáže rozmluvit anglicky i židli.

Ken a jeho angličtina

Angličtinu jsem si velmi rychle oprášila a měla možnost vyzkoušet další metodu výuky. Hodiny jsem měla několikrát týdně. Během hodiny se převážně konverzovalo, jako když si povídáte s velmi dobrým známým nad šálkem dobré kávy nebo čaje.

Psala jsem i spousty domácích úkolů a esejů. Ken je vždy na další hodinu opravil a my se zaměřovali hlavně na mé chyby. Ken vyhledával nová cvičení, právě tam kde jsem chybovala. Učila jsem se ze svých chyb. Udělala jsem obrovský pokrok, ale táhlo mě to z Prahy pryč. Po roce jsem skončila v této práci a bohužel i s mou angličtinou s Kenem.

Začínám sama učit

Už jsem nechtěla své nabyté jazykové znalosti ztratit, proto jsem si hledala další jazykové kurzy. Jenže ouha. Nikdo nedosahoval kvalit mých báječných učitelů. Pomyslela jsem si, že tak, jak se učí jazyky v těchto kurzech, mohu učit taky. 

A tak jsem si v roce 2000 při zaměstnání našla své první studenty.  Nejprve jsem pouze doučovala, ale chtěla jsem si své hodiny připravovat, tvořit podobně jako např. Ken. I to se mi povedlo.

Jak se výuka rozšiřovala, vedla jsem

  • individuální,
  • skupinové hodiny,
  • veřejné
  • i firemní kurzy.

Upřímně mám raději hodiny individuální.

Učila jsem a učím malé děti i dospělé, nyní již na plný úvazek.  Svoji práci mám nesmírně ráda. Díky ní mám možnost setkávat se s mnoha zajímavými lidmi, získat nové zkušenosti s výukou.

Efektivní výuka

Neexistuje jednotný, unifikovaný systém výuky stejný pro všechny, protože každý je jiný, jedinečný. Je třeba vyzkoušet, co komu vyhovuje. Ale určitá obecná pravidla platí.

Co mí studenti chtějí?

Vím, že studenti se jazyky většinou učí, protože

  • se chtějí naučit mluvit
  • potřebují jazyky v práci
  • hledají novou práci
  • chtějí se domluvit na dovolené
  • chtějí lépe rozumět při setkání s lidmi, při sledování filmů

Nepotřebují umět vyplňovat gramatická cvičení, nepotřebují vědět a znát dopodrobna gramatiku.

Ale určitá znalost gramatiky je potřebná. Proto kromě klasických učebnic používám jazykové kartičky, přehrávání dialogů a nebo jen obyčejnou konverzaci na téma, které studenty zajímá.

Kartičky jsou skvělá pomůcka

Jazykové kartičky jsem vytvořila díky praktickým mnohaletým zkušenostem, které jsem nasbírala za více než sedmnáctiletou praxi jako lektorka jazyků.

Na kartičkách jsou většinou celé věty, které učí a opakují buď slovíčka (vždy je lepší učit se slovíčka ve větách a spojení než pouhé biflování seznamu slovíček) nebo gramatický jev.

Učíte se anglický jazyk?  

Princip jazykových kartiček si můžete vyzkoušet v eBooku zdarma, zde jsou kartičky, které Vás naučí přítomný čas prostý.

Proč jsou jazykové kartičky tak skvělé?

  • Učíte se pravidelným opakováním jako malé děti
  • Věty se Vám zapíší do dlouhodobé paměti
  • Potom budete automaticky a rychle tvořit podobné věty
  • Odstraníte naučené chyby
  • Máte skvělou a propracovanou přípravu do školy

Jak využívám jazykové kartičky?

  • 1
    Pro studenty a jejich domácí opakování

    Studenti je využívají při samostudiu a opakování doma. Stačí jim několik minut denně, využijí volný čas při čekání u lékaře nebo na vlak jako např. studentky, které mi napsaly tyto zprávy.

Dobrý den,

od kamarádky jsem dostala typ na drilovací kartičky. Stáhla jsem si je a nosím je všude sebou, vždycky se najde čas si s nimi zadrilovat. Třeba nedávno jsem docela dlouho musela čekat u lékaře.......no a "drilovačky" mě zachránily od stresu kvůli zákroku,který měl čekal.

Nebo zrovna včera......potřebovala jsem jet do Prahy, vlak měl zpoždění a tak jsem vytáhla z kabelky kartičky a několikrát si je projela. Je prima, že v kabele nezaberou fůru místa a já mám dobrý pocit, že jsem tím čekáním mohla udělat něco pro sebe.

Drilovací kartičky vítám....pro mě jsou přínosem. Nepatřím ke studentům, kterým stačí něco přečíst a hned si vše pamatují....takže já driluju.

Moc Vám za kartičky děkuji, za mě dostávají jedničku!

Dobrý den,

velice děkuji za kartičky, které nosím v kabelce a zkracuji si tím cestu v tramvaji. Musím říct, že je to bezvadná věc a od Vás skvělý nápad a pomoc.

Je mi 50 let a v tomto věku jde učení hůře než za studijních let. Proto jsou Vaše kartičky pro mě skvělou pomůckou.

Přeji Vám vše dobré a zdravím s poděkováním.

Eva Konečná
  • 2
    Při výuce

    Na začátku nebo na konci hodiny si vytáhneme kartičky, uděláme úkoly a velmi rychle a efektivně si zopakujeme tvorbu času, nebo např. nepravidelná slovesa

  • 3
    Při zkoušení

    Jazykové kartičky mohou využít i učitelé škol při ústním, ale i písemném zkoušení. Pro písemné zkoušení stačí zkopírovat a vystřihnout pouze jednu stranu kartiček.

Kartičky se mi prostě velmi při výuce osvědčily
a ráda je používám.

Učím pomocí dialogů

Druhou metodou, kterou hodně využívám je hraní dialogů. Mám vytvořený eBook se vzorovými rozhovory a potom při hodinách trénujeme např.  rozhovory v restauraci, příjezd do hotelu, ztratíme se a ptáme se na cestu, prodáváme svůj dům, byt, přivítáme doma návštěvu a provedeme ji svým domem.

Slovní zásobu, kterou se zrovna učíme, zakomponujeme do rozhovoru. Pravidelným přehráváním, získají studenti sebejistotu, natrénují si mluvení, ztratí ostych a já mám potom radost, když mi píší z dovolené a poděkují, protože si vše dokáží zařídit, rezervovat nebo koupit  sami.

Samozřejmě používám i další metody. Získejte další inspiraci a pročtěte mé eBooky zdarma blog na těchto stránkách. Získáte spousty další inspirace. Připojte se k facebookové stránce Jazyků se nebojíme, mluvíme a rozumíme. Zde najdete další tipy, rady nebo materiály, které Vám studium jazyků usnadní.

Věřím, že Vás budou tyto stránky a blog inspirovat. Budu ráda, když mi napíšete své zkušenosti, rady a tipy. Jak se učíte jazyky Vy? Proč se učíte jazyk?