5 jednoduchých tipů, jak se naučit anglický minulý čas prostý

Samostudium angličtiny

5 jednoduchých tipů, jak se naučit anglický minulý čas prostý

 

Chcete se bez přemýšlení umět zeptat, co se včera stalo, nelovit nepravidelné sloveso marně v paměti? Vyzkoušejte těchto 5 tipů a naučte se minulý čas prostý v anglickém jazyce.

Gramatika není smyslem jazyka, ani vyplňování gramatických cvičení, ale úplně to bez ní taky nejde.

Vyzkoušejte tyto tipy.

Tip č. 1

Vytvořte si nebo si vytiskněte přehlednou tabulku s tvorbou minulého času prostého, nebo si stáhněte tabulku, kterou jsem vytvořila, odkaz je  zde. Tuto tabulku si

  1. a) Vyvěste na viditelné místo u sebe v kanceláři, doma a několikrát za den se na ní podívejte
  2. b) Zmenšete si ji, dejte do peněženky, obalu mobilu a opět několikrát za den se na ní podívejte
  3. c) Vyvěste si seznam nepravidelných sloves – ať ho máte stále na očích. Stačí se do něj podívat několikrát za den

 

Tip č. 2

Učte se minulý čas v této posloupnosti, podle tohoto mustru, který se mi osvědčil:

  1. Nejprve si vysvětlete tvorbu času
  2. Vysvětlete použití času

 

Tvorbu času se učte podle této posloupnosti

–         kladná věta

–         záporná věta

–         otázka

–         krátká odpověď na otázku –  ano ne

 

Vytvořila jsem prezentaci, jak tvořit minulý čas prostý. Podívejte se na ní na  youtube zde

 

Přehráním videa souhlasíte se zásadami ochrany osobních údajů YouTube.

Zjistit vícePovolit video

nebo čtěte dál.

KLADNÁ VĚTA – MINULÝ ČAS PROSTÝ

a) Pravidelná slovesa

Je pouze podmět (osobní zájmeno I, you, he, …) + základní tvar slovesa s koncovkou ED,  např.

 

Work – I worked

 Watch – I watched

Play- I played

b) Nepravidelná slovesa

musíme se je naučit – je t druhý sloupeček v tabulce – Past Simple. Tabulku se základními nepravidelnými slovesy a doplňováním si stáhněte na tomto odkaze. Více o tom, jak se perfektně naučit tvary nepravidelných sloves v TIPU č. 4 – jazykové drilovací kartičky

 

VYJÍMKY PŘI PŘIDÁVÁNÍ KONCOVKY ED

Aby to nebylo tak jednoduché, přidávání koncovky –ED může znamenat určité změny ve psaní nebo výslovnosti

  1. Sloveso končí na E – přidáváme pouze D

 

Decide – decided

Live – lived

 

  1. Sloveso končí na t, d – přidáváme ED, vyslovujeme ID

 

 

Want – wanted

Decide – decided

 

  1. Sloveso končí na – y

 

a) Před tvrdým y je samohláska (a, e, i, o, u) – nic se nemění, přidávám pouze s

play – he played

b) Před tvrdým y je souhláska (h, ch, k, r, d, t, n, b, f, l, m, p, s, v, z, c, j, :)

Tvrdé y se změkčí a přidáme ed

y ⇒  ied

Cry –  she cried

Study – she studied

  1. Zdvojování souhlásek – sloveso je

A   krátké jednoslabičné a následují za sebou samohláska (a,e,i,o,u) a souhláska (h, ch, k, r, d, t, n, b, f, l, m, p, s, v, z :). Souhlásku zdvojíme a přidáme ED

Plan – planned

Stop – stopped

 

B víceslabičné, ale přízvuk je na poslední slabice, opět zde následuje samohláska a za ní souhláska

 

Travel – travelled

Cancel – cancelled

 

ZÁPORNÁ VĚTA

 

Zápor u minulého času prostého se tvoří v angličtině pomocí pomocného slovesa didn´t   a základního tvaru slovesa, samozřejmě spolu s podmětem.

 

 I worked x I didn´t work

You played x you didn´t  play

He went x he didn´t go

You gave – you didn´t give

 

POZOR!

Pravidlo na pravidlo jedné minulosti v záporu – minulost tvořím pomocí pomocného slovesa didn´t, potom následuje už jen základní tvar slovesa (infinitiv) u nepravidelných sloves je to první sloupeček

 

OTÁZKA

Otázka se tvoří pomocí pomocného slovesa DID a základního tvaru slovesa

 

You worked x Did you work? Where did you work?

You played x Did you play? What did you play?

He went x Did he go? Where did he go?

You gave – Did you give? What did you give?

 

POZOR!

Pravidlo na pravidlo jedné minulosti v otázce – minulost tvořím pomocí pomocného slovesa did, potom následuje už jen základní tvar slovesa (infinitiv) u nepravidelných sloves je to první sloupeček

 

KRÁTKÁ ODPOVĚĎ

V angličtině není zdvořilé odpovídat pouze ano, ne. Používají se tzv. krátké odpovědi – short answers – v odpovědi používám pomocné sloveso, které mi pomáhá tvořit otázku nebo zápor. Např.

Did you work in Prague? – Yes, I did. No, I didn´t. Není zdvořilé odpovídat pouze Yes. No.

Did you live in Prague? – Yes, I did. No, I didn´t.

Did he play tennis? – Yes, he did. No, he didn´t.

 

B) POUŽITÍ ČASU

Minulý čas prostý se používá, pokud se něco stalo v minulosti, mohlo se to stát jednorázově, ale mohlo se to dít opakovaně.

 

Chtěl jsem si koupit nové auto. I wanted to buy a new car.

Když jsem byl malý, navštěvoval jsem prarodiče každý víkend. When I was small, I visited my grandparents every weekend.

 

Nyní už chápete, jak se minulý čas prostý v anglickém jazyce tvoří, ale to neznamená, že ho umíte. Musíte se ho naučit používat, zautomatizovat jeho použití. Musíte ho používat často. Já k nácviku časů i slovíček používám jazykové drilovací kartičky, se vzorovými větami. Myslím si, že věty jsou lepší, než pouhá slovíčka, spojení.

 

TIP č. 3

JAZYKOVÉ DRILOVACÍ KARTIČKY

Jak vypadají jazykové drilovací kartičky?

O kartičkách a jejich principu si přečtěte zde.

Kartičky pro minulý čas prostý, které jsem vytvořila jsou propracované tak, aby jste je využili při samostudiu i jako učitel na začátku hodiny jako warmup aktivitu

Každá kartička má dvě strany

  1. Nahoře je barevně odlišený pruh, ve kterém je napsáno jaká gramatika se procvičuje a zadání vašeho úkolu.
  2. Hlavní bílý pruh, kde je vzorová věta, se kterou se pracuje
  3. Vpravo dole je překlad hlavní věty

Kartička je oboustranná. Otočením kartičky si okamžitě zkontrolujete správnost vaší odpovědi.

Krtičky většinou obsahují celé věty. Myslím si, že je lepší učit se jazyk ve větách.

Tento princip je velmi jednoduchý ale zároveň velmi efektivní. Údajně ho při studiu využíval i Karel IV :).

Proč je tento způsob tak efektivní?

Při pravidelném používání jen několik minut denně mám natrénovaný daný gramatický jev a

–         drilové věty a daná gramatika se vám „zapíšou“ do dlouhodobé paměti

–         budete potom automaticky a rychle tvořit vlastní věty

–         zrychlíte svůj jazykový projev

–         odstraníte naučené chyby

–         máte skvělou a propracovanou přípravu do školy, na zkoušky, na testování

Je to podobné, jako když se učíte svůj rodný jazyk. Musíte ho používat a tím trénovat Jazykové drilovací kartičky pomáhají s tréninkem. 

Kdy kartičky používat?

  1. Při samostudiu

Používejte kartičky pravidelně, ideálně každý den, stačí pár minut.  Vytáhněte několik kartiček a udělejte dané úkoly. Správnoste řešení si zkontrolujte otočením kartičky. Vše je připravené, máte okamžitou zpětnou vazbu. Kartičky noste s sebou. Neučte se jen doma. Využijte kartičky při jízdě vlakem, čekání ve frontě, … Podobně jako to dělá jedna ze studentek angličtiny, která napsala

 

Dobrý den,
od kamarádky jsem dostala typ na drilovací kartičky. Stáhla jsem si je a nosím je všude sebou, vždycky se najde čas si s nimi zadrilovat. Třeba nedávno jsem docela dlouho musela čekat u lékaře…….no a „drilovačky“ mě zachránily od stresu kvůli zákroku,který měl čekal. Nebo zrovna včera……potřebovala jsem jet do Prahy, vlak měl zpoždění a tak jsem vytáhla z kabelky kartičky a několikrát si je projela. Je prima,že v kabele nezaberou fůru místa a já mám dobrý pocit, že jsem tím čekáním mohla udělat něco pro sebe.
Drilovací kartičky vítám….pro mě jsou přínosem. Nepatřím ke studentům,kterým stačí něco přečíst a hned si vše pamatují….takže já driluju.
Moc Vám za kartičky děkuji, za mě dostávají jedničku!

Ivana K

  1. Při výuce

Na začátku nebo na konci výuky si vytáhněte několik kartiček. Krásně, rychle a efektivně si zopakujete tvorbu času

  1. Při zkoušení

Jazykové drilovací kartičky využijete i jako učitel jazyků při nácviku, ústním nebo písemném zkoušení. Pro písemné zkoušení stačí okopírovat pouze jednu stranu kartiček. Takto popisuje svou zkušenost s kartičkami učitelka Jana

Dobrý den p.Šandová, V první řadě za mně a kolegyni máte 1*. dalo nám chvilku než jsme přišly na to, jak kartičky vytisknout a zalaminovat, aby byly obostranné. Když jsme si je totiž přeložily, tak laminatovačka mi je po stranách nespojila. Nakonec jsme na to přece jenom přišly a obostranným tiskem se nám to povedlo a tím pádem jsme měly dvě sady jedním tiskem. (občas nám sice okraje nesedí 100%,ale i s lehkou odchylkou to šlo) Po víkendovém stříhání jsme je poslaly mezi děti. A reakce jsou víc než potěšující. V 7. třídě a v 8. třídě jsme opakovaly jak přítomný tak minulý čas, děti velmi rychle pochopily princip používání a velmi oceňovaly to, že viděly správnou odpověď. U nepravidelných sloves využíváme kartičky i k popisu slovíček. (v 9.třídě). Kartičky jsou vždy po ruce, takže je využíváme jak na tzv. warm up aktivitu, tak na procvičování jednotlivých jevů. Ještě jedno děkujeme za skvělou pomůcku a přejeme hodně sil, motivace a inspirace k tvorbě dalších. S pozdravem, Jana Březinová ZŠ 1.máje, Hranice

  1. Jako inspiraci

Na přiložené prázdné kartičky si vytvořte své vlastní vzorové věty.

 

S čím Vám kartičky pomohou?

Kartičky vám nalijí tvorbu času do hlavy :), nezbaví vás ostychu mluvit, ale pomohou vám natrénovat si daný jev a mnohokrát ho nanečisto použít. V budoucnu pro Vás bude snazší vystoupit z konformní zóny, přestat se bát a používat jazyk aktivně, tím se budete dále zdokonalovat. Efekt sněhové koule. Získáte sebevědomí, rychlost, správnost při konverzaci a ústním projevu.

 

Jak konkrétně vypadají jazykové drilovací kartičky, které jsem vytvořila pro minulý čas prostý?

 

Tyto drilovací kartičky obsahují několik sad.

1)      Sada s pravidelnými slovesy

naučíte se tvořit minulý čas prostý u pravidelných sloves, nejprve kladnou větu se všemi spelovacími výjimkami, poté záporný tvar a otázky, jak zjišťovací, tak doplňovací. Následují krátké odpovědi na otázky. Učíte se nejen tvorbu jednotlivých slov, ale i použití v celých větách

2) Nepravidelná slovesa 1

získáte sadu, která obsahuje nepravidelná slovesa. Celkem je zde … sloves. Na jedné straně je základní tvar slovesa a na druhé straně je minulý čas slovesa.

3) Nepravidelná slovesa 2

získáte sadu, která obsahuje nepravidelná slovesa. Celkem je zde … sloves. Na jedné straně je základní tvar slovesa a na druhé straně je minulý čas slovesa a příčestí trpné

Je zde i prázdný pracovní list a tak si můžete kartičky dále rozšiřovat o další a další nepravidelná slovesa

4) Nepravidelná slovesa 3

Nepravidelná slovesa se naučíte používat ve větách, nejprve kladnou větu, poté zápornou a otázky, jak zjišťovací, tak doplňovací. Následují krátké odpovědi na otázky. Učíte se použití nepravidelných sloves v celých větách

TIP. Č. 4

Učte minulý čas prostý někoho dalšího.

Jedním ze skvělých způsobů, jak se něco naučit, je učit dál. Já to dělám tak, že se svými studenty vyměním. Ze studenta je učitel, ze mne žák. Student mne učí a vysvětluje jev podle schématu, který jsem výše popisovala – Kladná věta, záporná, otázka, krátká odpověď, použití času.

Nemáte koho byste učili? Nevadí. Hrajte si na učitele. Spusťte např. mou prezentaci na youtube. Vypněte zvuk a vysvětlujte tvorbu času.

Přehráním videa souhlasíte se zásadami ochrany osobních údajů YouTube.

Zjistit vícePovolit video

 

TIP Č. 5

Nebojte se mluvit a používat jazyk, nechtějte být perfektní

Já vím

–          že to je těžké

–          že nás ve škole naučili bát se udělat chyby

–         že se bojíte promluvit. Co kdybyste udělali chybu

Ale stejně, jazyk se nejlépe naučíte jeho používáním. Chcete tipy a rady, jak se rozmluvit, přečtěte si tento článek článku zde.

Trénujte si jazyk hraním dialogů. Mluvte, mluvte a zase mluvte, třeba i s chybami. Vzpomeňte si na malé děti. Ty také mluví nejprve v jednoduchých větách, občas s chybami, ale nepřestanou kvůli tomu mluvit a svůj rodný jazyk se naučí Naučili jste se česky vy? Naučíte se i anglicky. Vždyť angličtina je mnohem lehčí :). Opravdu.

 

Chcete se naučit minulý čas prostý pomocí drilovacích kartiček. Klikněte sem  drilové jazykové kartičky pro minulý čas prostý v anglickém jazyce? 

 Podívejte se na video, kde naleznete pět jednoduchých tipů, jak se naučit aktvině používat anglická nepravidelná slovesa.

Jana Šandová
Lektorka jazyků. Miluji výuku a učení se jazyků. Ráda znalosti, které jsem jako učitel i student získala předávám ostatním, tak aby se i oni mohli efektivně učit. Můj příběh si přečtěte zde >> Autorka eBooků: 15+5 tipů jak se učit jazyky>> Myšlenkové mapy při výuce jazyků>> Angličtina nejen nacesty - více než 500 anglických frází nejen na cesty>>
Komentáře